Titipkan pesan...

..dalam pukul 9:00 pagi pegi rumah 
kawan yang baikhati tu mengantar bahan
dapur yang dipinjam...biasa lah kan
hidup berjiran saling membantu
cukupkan keperluan bila keadaan
mendesak...kawan ni tak berkisah
bila time dia kita pulak hulurkan
bantuan...

Ketika datang dia tengah bergayut
dengan telefon...lepas tu dengar
dia sebut nama aku...mungkin orang
sebelah sana menanya siapa yang
datang bertandang...
Lepas letak telepon dia tanya ada tak 
menerima jemputan kenduri baca yassin
ahad ini...memanglah takder...
pada pikiran mungkin belum lagi
kot...nantilah esok2 barulah si polan
menjemput agaknya...

Waktu tengahari nak menjelang petang
turun lagi mengantar triffle yang aku
buat menggunakan bahan2 yang masih
berbaki tempuhari...
terlanjur bagi kat kawan baikhati tu
aku ulur juga kepada jiran di depan
rumahnya sambil2 tu menyembanglah 
serba sedikit...lepas tu si jiran depan
rumah tanya ada tak terima jemputan
si polan...jawab lagi takder
katanya si polan ada titipkan pesanan
untuk menjemput aku datang 
ke majlis bacaan yassin tu...oh ye ke!

Yang heran kenapa buat2 tanya dan 
kenapa tak beritahu pagi tadi ketika
dia menalipon kawan baikhati...sedangkan
aku dengar sendiri si kawan sebut
nama aku bermakna dia boleh
beritahu ketika itu...
dan lagi masa datang mengantar
triffle tu dia tengah tunggu saat untuk
 berangkat ke satu destinasi...khabarnya
 duduk di sana selama seminggu.
Jadi kalaulah aku tak turun 
bertemunya tadi adakah dia masih
tidak menyampaikan pesanan tersebut...
sedangkan kawan yang baikhati tak tau
menahu pasal jemput menjemput ni...

Alahai...sebagai manusia mesti
ada berkecil hati di sebabkan hal yang
sedikit ini walaupun secara tak sengaja
tak pasal2 tersalah sangka kepada
si polan...namun seboleh mungkin 
aku hindarkan salah sangkaan itu
agar hidup lebih harmoni...
Moralnya dalam menunaikan sesuatu
amanah tu perlulah bersegera takut
pula terlupa...tak pasal2 tersalah
sangka... 

...damaikan jiwa dengan menatap gambar hiasan ini

2 comments:

Acik Erna said...

SALAM FARID tu sebab nya kalau ada pesanan macam tu kita cepat2 sampaikn..supaya tak terlupa kan..kalau sengaj tk mo sampaikn tu tak tau lah

Farid said...

...kalau bab pesan memesan ni selalunya saya dulukan takut leka dengan kerja harian...tak tau pulak niat orang tu...