Rentetan peristiwa yang mungkin tak dapat dilupakan...


..tarikh 29-01-2012 mungkin di ingat sepanjang
hayat.   Berlaku satu rentetan peristiwa yang
tak mampu dilupa dan mungkin kekal terpahat
sampai bila2.
Kisah anak jiran yang pernah diceritakan di sini

...memenuhi undangan si ibu yang mengadakan
kenduri doa selamat selepas anak itu dibenarkan
keluar dari hospital...rupanya diadakan sekali
sambutan majlis harijadi yang kebetulan jatuh
pada hari tersebut...

Masa sampai... majlis memotong kek sedang
dijalankan dan selepas itu sempatlah 
mengambil gambar beliau dikelilingi rakan2.
Beliau nampak ceria...siap menyanyi
'Selamat Hari Jadi' bersama2...
Kitorang apatah lagi...sesekali bila dah
berkumpul sesama jiran tetangga mulalah 
terkukuk-terkekek tak menyedorkan diri.

Dalam kemeriahan suasana itu tanpa
disangka2 beliau rebah di tengah rumah.
Diberi bantuan alat penafasan yang tersedia
...terdengar dia menangis di samping ibu yang
tak putus2 memanggil namanya...
Dalam seketika...dia kelihatannya senyap
seperti sedang tidur...dipanggil2 namanya
tak menyahut lagi...rupanya dia telah pergi
menyahut panggilan ilahi...

Walaupun dalam esak tangis...si ibu kelihatan
nya redha dan telah bersedia menghadapi
segala kemungkinan.
...aritu masa di hospital doktor telah
mengesyorkan supaya dibawa pulang ke rumah
dan diminta memenuhi segala apa yang
dipinta.
Rasanya si ibu tak ralat lagi sebab segala
permintaan telah ditunaikan termasuk
sambutan Hari Jadi itu.

...dengan hati berbelah bagi...mengambil
keputusan untuk tidak meletakkan gambar
yang diambil lebihkurang 1/2 jam sebelum
arwah menghembuskan nafas terakhir
di sini sebagai menghormati keluarga 
arwah... hanya sekadar membuat  catatan
di sini untuk kenangan di kemudian hari.
Arwah selamat disemadikan sejurus nak
masuk waktu maghrib semalam...iaitu
29-01-2012 bersamaan  hari lahirnya
yang ke 12...




Category: 2 comments

Sehelai baju sutera mahal...


...mendapatkan rakan yang baikhati dan tak berkira
amat payah sekali lebih2 lagi yang satu kepala
...yang sedia memahami dan boleh di bawak 
ke tengah  + ketepi.

Yang ramainya...mereka yang hipokrit...
dekat dengan satu tujuan...menjauh bila
memerlukan...
Ada tu pulak...spesis yang memandang status
seseorang sebelum membuat keputusan untuk
berkawan...budjet bagus jer.
Ada lagi satu spesis yang berkira tak bertempat
...bila time dia...bukan main lagi...
melembutkan suara...memaniskan muka...
rasa sejuk di dada...rasa simpati tak berbelah
bagi tapi bila time kita...banyak pulak syaratnya
...tak boleh itu...tak boleh ini...
jangan begitu...jangan begini...
kalau dah macam tu banyak cekadaknya...
masihkah ada keikhlasan di hati???

...ni tengah berbeloging dari rumah seorang rakan
yang sangat baikhati dan sangat memahami.
Disebabkan laptop telah pun di bawa pergi oleh
si kakak untuk kegunaannya hari2...
rakan ini(pangkat kakak) bermurah hati
mempelawa untuk menggunakan komputer
yang jarang digunakan.
Katanya...anak2nya lebih suka menggunakan
lappy...jadi daripada terbiar eloklah digunakan
..takut nanti rosak sebab jarang2 beroperasi.

Wah...pantang dipelawa...menerkam aje...
tapi masih dalam keadaan berhemah lagi yer...
jangan nak melebih2 pulak...kang dah serupa
kodok naik junjung yang tak tau diuntung.

Kawan macam ni susah nak cari...seboleh 
mungkin kita menjaga nilai persahabatan itu
umpama sehelai baju sutera mahal yang 
digemari...disimpan sebaik mungkin supaya
tak renyuk dan memakainya dengan cermat
agar tak tercarik...
Tapi tahun ni mungkin akan kehilangannya
sebab dia akan berpindah...duduk rumah
sendiri.
Alamatnya...melangutlah...
dah takde tempat mengadu...dah takde kawan
untuk diajak melata...memang kitorang ni
kaki ronda...kepala pulak giler2...
menerima lebih dan kurang seadanya...
terharu pulak rasanya.

Buat masa ni mungkin kurang berbeloging
sampailah dapat penganti lappy yang baru
...tak tau bila lagi...doa2kan lah agar murah
rezeki...ada kesempatan nanti akan menulis
lagi...idiosss...

Patty kucing jantan yang sweet...

Asalnya seekor anak kucing gelandangan
terberanak depan rumah seorang jiran.
Mula2 ibunya menjaga dengan baik tapi
lepas satu persatu adik beradiknya mati
...si patty ditinggalkan sendirian lebih2
lagi si ibu pulak dah mula mengenyam
...si ratu pujaanlah katakan...banyak jantan
yang berkenan



...si patty yang cute

Jiran simpati...sering memberinya makan
tapi itupun setakat depan pintu je lah
tak dibenarkan masuk sama sekali.
Dari hari ke hari...dari bulan ke bulan
patty membesar menjadi kucing yang menawan
(...menawan sesiapa yang memandang).
Meneruskan hidup gelandangan seperti
biasa...tidak bertuan...tapi suatu hari tu ia
lesap tanpa dikesan...hilang macam tu je.



...pantang jumpa plastik...mesti  nak masuk ke dlm plastik tu...


Si jiran dah tak ketentuan...walaupun tak
menganggap kucing itu sebagai kucing
belaan  tapi hati dah jatuh sayang...apalagi
seribu kesalan sampai dah berazam tak mau
ada kaitan dengan kucing lagi.

Hampir 2 tahun...ya selepas dicongak ditolak
dekat 2 tahun si patty datang kembali...tak tau
datang dari mana...tiba2 ia munculkan diri...
apalagi azam tolak tepi...rutin harian 
disambung kembali.  Seperti biasa tetap tak
dibenarkan masuk...makan setakat depan
pintu...tidur di luar...berkeliaran seperti
kucing2 terbiar...membesar kembali sebagai
kucing yang gebu dan montel.

Lepas tu ada pulak yang berkenan...
mengambilnya secara diam2...nasib baik ada 
yang perasan.  Selepas 2 minggu dia diculik
...selepas disahkan siapa yang menculik...
minta dipulangkan secara baik2...si patty
selamat pulang ke pangkuan.  Nak tahu siapa
yang menculik...saudara jiran sebelah yang
datang bertandang tapi yang heran...kenapa
jiran tu buat diam...mungkin dia pikir...
si patty lebih terjaga atau terbela di tangan
orang lain...yelah agaknya...pikirkan yang
positif je lah yer...

Sejak itu si patty tidak lagi jadi gelandangan
...ia dijaga seperti kucing peliharaan...dah 
boleh masuk...dimandikan...makan pun kat
dalam... dalam  bekas yang dikhaskan
ikan rebus @ ikan goreng dah tak main...
makan whiskas je memanjang...dipakaikan 
rantai tanda dia bertuan...masanya banyak
dihabiskan kat dalam.
Sekali sekala nampak di jalanan bila time
mengintai si betina pujaan...




...bersantai cara berhemah...bersandar rapi
di tepi bekas makanan takut dikebas orang...


...dannn...kaki penyibuk...kitaorang nak pegi
berziarah...dia pun nak jugak!...




...tengah  termenung mengenangkan
si betina pujaan di kebas si  kucing jantan
yang miang...hihihi

Kenangan di tahun baru cina...

...dapat kesempatan untuk mencoret sesuatu
di sini...adalah suatu kelegaan yang tak
boleh nak cakap...
biasa ler...bila dah ramai kat rumah ni
memasing menunggu peluang je...
kita terpaksa ler beralah.

Raya cina sudah pun menjengah
ada sesetengah tu mungkin dapat hamper
dari sahabat kaum cina yang pemurah.
Teringat dulu...masa kekecik...bila tiba
raya cina ada sesuatu yang memang ditunggu2
iaitu buah tangan dari  rakan arwah
abah merangkap majikannya.

Rakan itu terdiri dari 2 orang bersaudara
yang peramah...peramah giler yang kitorang
 panggil 'Lee Seng' si abang dan adiknya 'Meow'.
Sehari sebelum raya cina...diaorang mesti 
datang menghantar buahtangan itu dan
masih terbayang beg kertas berwarna coklat
bertali benang kain berwarna putih berisi
berbagai kudapan dalam bekas yang pada
kami nampak mewah...jakunlah sekejap
suka yang amat...

Tiap2 tahun memang tak miss...bila tiba 
hari raya kita...arwah omak siapkan jugak 
serba sedikit kuih muih sebagai balasan
tapi diorang siap pesan...tak mau yang lain2
diaorang cuma nak dodol setopong...kalau 
lebih lagi diorang suka.  Jadi tiap2 tahun
bila kacau dodol mesti ketepikan siap2
bahagian untuk diorang.

Gelihati bila arwah abah menyebut nama 'Meow'
mesti teringat seekor kucing comel dan montel
tapi 'Meow' ni kurus kering je orangnya... 
maintain ler sampai sekarang.
Yang abang pulak tembam sedikit dan terlebih
 hansem ...tapi dari segi peramah memang 
sama jer dan PR diaorang memang bagus...
pandai menjaga hati pekerja...selalu jugak
ajak kitorang pergi funfair...waktu tu funfair
memang glamer...kita bebudak memang
suka ler...dapat main berbagai permainan. 

Walaupun arwah abah berhenti secara
drastik dan mengambil keputusan untuk
bekerja sendiri...mereka masih lagi menghantar
buahtangan seperti biasa tapi lama
kelamaan rutin itu lenyap oleh peredaran
masa...kami tak merasa lagi buahtangan
yang pelbagai itu.

Si 'Meow masih lagi tinggal di kampung
menjalankan bisnes seperti biasa dan 
Lee Seng dengarnya dah menetap di bandar
Melaka...mengurus bisnes di sana hanya sekali
sekala menjengah adiknya.
Kali terakhir aku melihat Lee Seng masa
zaman remaja...waktu tu tengah tunggu bas
untuk balik ke KL...dia dengan selambernya
mintak sedikit rambutan yang aku bawak...
waktu tu memang dia dah tak perasankan aku
...aku pulak segan nak pekenalkan diri...
maklumlah gadis pinggitan ler katakan...
teringat waktu kekecik dulu... pernah duduk
 di pangkunya ketika menaiki kereta ke suatu
destinasi yang memang tak ingat lagi.


...hasil carian google...ala2 mini Austin yang
2 bersaudara tu bawak keliling kampung...tapi
diaorang punya takde bumbung...ketika itu orang
kampung memang jakun bila tengok kereta tak berbumbung...

Category: 5 comments

Asalkan diterima dek tekak anak2...

...rakan di sini ada yang ke PD...
ada yang ke Kelantan yang selebihnya
ada yang balik kampung...
tapi aku tetap di sini 
tiada plan untuk ke mana2...
hanya menghabiskan masa terperuk di rumah
...menyambung kerja yang tak sudah2
lebih2 lagi si kakak dan bujang tunggal
telah pun kembali petang semalam...
jadi hari sibuk sedunia kembali menjengah.

Masak makanan kesukaan anak2
...ikan kembung masak tiga rasa
dan kangkung goreng belacan
...ringkaskan?
Jadilah itu...ala kadar je
kalau masak beria2 
dengan gulai segala...
takut diaorang tak nak
...tak masuk dek tekak.

Masakan ringkas2  ni memang
pilihan anak2...
ikan bilis + kentang
digoreng bersama hirisan ciliapi dan kicap
pun diaorang tak kisah
...malah makan bertambah2.
Tapi kalau hari2 naik jelak pulak
...jawabnya kenalah menjengah belog
rakan2 yang rajin memasak
nak cari resepi ringkas dan mudah
yang penting diterima dek tekak anak2.




Category: 2 comments

Berkampung...

Baru saja balik dari menghadiri mesyuarat
sesama jiran tetangga...kalau dulunya
dipanggil berkampung...iaitu berbincang
mengenai tugas2 yang patut dilakukan
ketika kenduri kahwin seorang jiran
yang akan disempurnakan selepas raya 
cina ini...tak semuanya datang tapi bolehlah
tahan...  

Jamuan diadakan secara katering
tapi ada dibuat penambahan 2 jenis lauk
yang di masak secara gotong royong...
termasuk kerja2 renyah lain seperti 
merebus telur dan mengisi doorgift bag.



...gigih mendengar... kang takut ada yang tertinggal..

Ni tengah berbincang apa yang patut dibuat
...ringkas je penjelasannya tanpa ada 
pembahagian tugas...nampaknya pandai2
ler esok membuat apa yang patut...


...berbincang secara berkelompok...memasing mengeluarkan
idea yang terperuk...

Yang berbaju hijau tu di belakang baju hitam
adalah empunya majlis...sudah pun 
mempunyai 2 orang cucu dan ini kali kedua
mengadakan kenduri kahwin.
Kali pertama dulu buat di kampung jadi
kitorang berkonvoi ke sana...tapi kali ni
nampaknya buat di sini...senang rakan taulan
nak datang bagi memeriahkan.



...kanak2 riang ribena bertoncet pokok kelapa tengah leka
mengerjakan limau mandarin..

Kami di jamu dengan serba sedikit makanan
seperti meehoon goreng yang kaya dengan
udang...limau mandarin sempena menyambut
raya cina dan popia basah gedabak besar
(...tiada dlm gambar)...katanya 1.20 satu
tapi memang puas hati lah dengan harga itu
sebab makan satu je dah rasa kenyang dan 
yang lebih penting ianya sedap... boleh bagi
lima bintang.

Category: 2 comments

Knock!...knock!...it's Nate...

Pagi semalam ralit menonton Oprah Winfrey  
teruja tengokkan krew mereka Nate buat 
makeover kepada 2 pasangan yang dah lama 
pasang impian untuk mengubah kediaman 
diorang menjadi lebih kelihatan moden.

Yang satu pasangan tu nak tukar ruang tamu
mereka yang dikatakan terlalu ketinggalan
berkonsep ala country kepada yang lebih terkini.
Ala2 country tu nampak okey je...kalau di sini
masih dikira aliran terkini lagi...boleh dipakai
20 tahun lagi...tapi agaknya mereka dah muak
dengan stail country diorang tu jadi 
dimakeoverkan kepada yang lebih moden lagi.

Yang satu lagi pasangan(negro)...nak lakukan 
perubahan pada dapur diorang yang telah 
digunakan sejak tahun 60an...memang nampak
lapuk dek zaman...sesuailah dibuat makeover.
Ha engkou...sekali dimakeoverkan...
pandangan dah jadi berpanau2...giler besau.
Kita pun turut sama merasa teruja...yang 
empunya diri apatah lagi...terkesima
sekejap tak boleh nak cakap...

Kalaulah Nate dapat datang ke sini...menunaikan
impian yang dah lama tersemat di hati...alangkah
indahnya...mulalah nak verangan yang bukan2.
Dapur impian...tak kecil...tak besar...open air
seperti gambar di bawah ini...memasak sambil
ditemani keindahan alam semulajadi...sambil
tu mengisi suasana pagi dengan bersarapan
edisi bersantai secawan kopi.


...silalah kawan2...menjengah dapur idaman ku ini...
konsep open air...dicalit warna kehijauan di sana sini...




...ini pula boleh berbbq sambil ditemani bintang bergemerlapan
bila hujan berterabur lari  menyelamatkan diri...

Sekian...angan2  pepagi Jemaat


Rasa nak hempuk diri sendiri...agar berpijak 
di bumi realiti...tidak bermimpi yang bukan2 
lagi.


Category: 2 comments

Untung...tetamunya menderu...

Baru2 ni diadakan majlis perkahwinan
anak kepada pengerusi persatuan penduduk
...meriah sekali...punyalah ramai orang.
Bayangkan...dibuat di sebuah dewan...besarlah
juga dewannya...ditambah lagi khemah di luar
sebagai persediaan...masih tak dapat
menampung tetamu yang hadir....ada yang
 tercongok2 mencari tempat duduk.

Begitulah citernya...kita cuma menghantar
wakil abahnya...disebabkan dewan hanya
sepelaung je...jadi dari tingkap bilik nampak
suasana majlis.   Dah lah parking kat situ
memang sentiasa penuh ditambah pulak
kereta yang pergi balik...menambahkan lagi
suasana serabut dan kalut.
Untunglah kan...buat kenduri kawin tetamu-
nya menderu2...ibubapa pengantin 
tersenyum tersipu2...sebab pulangannya pun  
boleh tahan maju.

Itu bagi yang ada jawatan...pada yang tiada 
kena ramah-tamah lah yer sesama jiran 
tetangga...kita bukannya sesiapa untuk 
dipuji dan dipuja...kalau menyombong ikut
kepala angin...rasanya berat jugak orang
nak datang.

Lagi satu jika diperhatikan...majlis kawin
sekarang ni susah sungguh nak dijalankan
secara bergotong-royong.   
Menjemput bagai nak rak...mula2 tu 
memang ramailah menunjukkan muka...
tang kendian dibiarkan terkontang-kanting
...pandai2lah nak mengaturkan program.
Banyak kali dah berlaku ni...jadi sekarang
ni orang lebih memilih kenduri cara katering
...senang...tak menyusahkan orang...rumah
pun tak berkecah...pilih je pakej yang 
berkenan...sedap tak sedap tolak tepi...
asalkan kendurinya disempurnai...

...cenderahati yang diperolehi dari satu majlis perkahwinan


Ingat jiran di waktu senang & susah...

Di sebabkan tiada kesempatan melawatnya 
di hospital aritu...jadi arini kitorang
merancang untuk melawatnya...iaitu
isteri kepada ketua blok yang telah
menjalani pembedahan membuang fibroid.



...ni tengah bagi salam...
tengok apa tu makngah...memasing mengadah

Memang kena masanya pegi menjengah
rupa2nya anak ke 2 beliau pun baru saja
dimasukkan ke hospital kerana muntah darah
ada sakit jantung pulak tu...memang dugaan
untuknya...disebabkan ibunya baru menjalani
pembedahan jadi anak itu sendirian saja
di hospital...kesiannya...mudah2an
tiada yang lebih parah.

Lihatkan situasi ibu itu bercerita sambil
menahan emosi...adalah sesuatu yang payah
untuk diterjemah...apa yang mampu dilakukan
hanyalah memberi kata2 semangat agar dia tak
mudah menyerah.

Ingat lepas ni nak rancang menziarahi
anaknya pula di hospital...tapi tulah payahnya...
memasing tak berani nak drive...ada lesen
pun setakat boleh di frame...apa2 pun kena
tunggu keputusan drebar bertauliah!

Category: 2 comments

Cinta zaman IT...

Sebagai ibu aku menjadi gusar apabila
seorang rakan sekolah(perempuan) kepada
bujang tunggal menalipon malam2(secara
khusus...tengah malam)...berlaku sewaktu
cuti sekolah yang lalu...hingga ke hari ini 
kegusaran itu masih belum hilang lagi.

Kebetulan si kakak yang sulung menyambut
talipon...yang lain dah terbanting hanyut
dibuai mimpi.  Budak perempuan itu
(...merujuk sebagai budak sebab baru 15 thn)
tanpa rasa malu dan segan mencurahkan
ketidakpuasan hatinya di atas sikap
si bujang tunggal yang tidak melayan
perasaannya untuk berhubungan lebih
daripada seorang rakan.

Wah!...giler kentang(istilah budak2 sekarang)
...beraninya dia menalipon malam2 dan
mencurahkan  perasaan kepada orang yang
tidak dikenalinya...siap menagih simpati lagi
konon terpikat dengan si bujang tunggal yang
selalu ke surau.
aikkk...bukan ke duduk asrama tu ada
masanya kena ke surau???

Inilah agaknya dinamakan cinta zaman IT
yang mesra dan terlebih peramah dan 
ternyata mudah dan murah serta merisaukan
mak bapak.   Jauh beza masa zaman aku remaja
dulu...zaman 80an.  Sebagai perempuan hanya
hati saja berbicara...cuma pandangan mata
saja yang yang cuba menafsir sedangkan lidah
kelu tidak terungkapkan kata2 akibat rasa malu
yang amat sangat...semuanya bisu dan sunyi.

Waktu itu kebanyakannya tiada talipon rumah
apatah lagi talipon bimbit...facebook...twitter
maupun email jauh sekali.  
Jatuh cinta...bercinta..itu biasa ler tapi semuanya
melalui surat...itupun setakat berkenalan
macam tu je...tak  berani nak mengutarakan
apa yang tersirat...lepas tu...
'pecah kaca pecah gelas...sudah baca harap balas'
ayat lazim sebagai penamat.

Budak2 zaman IT ni semuanya nak cepat...
pantas...berterus-terang dan terlebih 'mesra'.
Jadi tak heran ketika ini...anak2 muda sering
menjual beli cinta seperti menjual beli
kacang putih!!!



...gambar hiasan

Rezeki di hari minggu...


Aktiviti semalam update hari ini...
menghadiri jemputan jamuan harijadi
cucu salah seorang jiran di sini.
Selepas  acara kanak2 berakhir
sessi kaum ibu pula mengambil alih.

Hidangan yang tersedia...



Gulai kari daging dan ayam golek yang dah
tinggal korek2...maklumlah datang 
di penghujung majlis


...dijodohkan dengan jelatah dan ikan masin 
bulu ayam...yang nampak sipi2 tu
sambal belacan...kuah ayam golek dan
sedikit ulam-ulaman sebagai pembangkit
selera yang tak menahan...



...diserikan pula dengan buah-buahan sebagai
pencuci mulut dan keropok ikan serta kentang
menambah lemak di badan.


Selepas menjamah serba sedikit...
ayat cover line sebenarnya...boleh dikatakan
semuanya dijamah...kang apa pulak dikata...
macam tak sudi je...nak juga menjaga hati
si empunya majlis...



...sessi sembang mak Alang...ada yang 
bersilang panggung...ada yang melopong
penuhi masa yang tersisa agar tidak sia2.
...yang baju pink itu si empunya majlis
sudah bergelar nenek...rasanya paling
veteran di sini.

Alhamdulillah...hasil melantak sakan
jadi pengalas perut sampai ke malam.


Category: 10 comments